fredag 18 juni 2010

Och så var det lördag.. Klockan är sex på morgonen och jag har legat vaken en stund och funderat på vad som kan vara bra med att vakna så tidigt när det är helg. Ta en morgonjogg känns för tillfället inte aktuellt då regnet dundrar ner utanför fönstret, men jag får i allafall en lång dag att hitta på saker på. Tror jag ska ge mig på sovrummet och se till att det blir helt färdigmålat idag. Efter viss tveksamhet beväpnade jag mig, igår kväll, med ett glas rödvin, en 10 liters färghink och en roller och såg till att ordna bort alla spår av de vinröda tapeterna i sovrummet. Det är dock ännu väldigt flammigt och fläckigt och bakom gardinerna, som blev lite provisoriskt uppsatta inför inflyttningsfesten förra helgen, finns det nog fortfarande lite spår av de vinröda tapeterna. Vem som kommer på tanken att sätta upp vinröda tapeter i ett rum med grön korkmatta och beigea medaljongtapeter på garderobsdörrarna är för mig ett mysterium.

Har även legat och funderat lite på hur det kommer sig att expediten i disken på coop automatiskt antog att jag handlade sushi för två när jag köpte åtta bitar igår. Han packade ner två par pinnar, två wasabipåsar och två ingefäraburkar. Hm, är det så att det helt enkelt inte är tänkbart att någon kan sitta själv och äta sushi en fredagkväll, eller såg jag kanske inte ut som någon som kunde få i sig åtta små sushibitar. Wasabi och ingefära äter jag visst för två, men fortsätter han på samma sätt så får jag iaf ett bra ätpinnlager i lådan.

Nej nu ska jag nog ge mig ut på en liten morgonjogg ändå för nu dundrar inte regnet lika mycket utanför.

Det blev ingen morgonjogg, men efter att ha målat lite i sovrummet, ätit goda frallor med leverpastej och en skål fil och flingor tog jag mig en promenad. Vitprickig, med rufsigt hår och i joggingkläder bestämde jag mig för att ta promenaden förbi Lidl och köpa lite billiga jordgubbar. Tidigt en lördag morgon kanske det ändå inte är så mycket folk där, som man behöver visa sig för när man ser ut som en trasdocka, tänkte jag. Fel! Promenaden gick lite snabbare än jag tänkt så var utanför Lidl strax innan de öppnade, och det stod redan lite folk och väntade utanför så jag ställde mig där. Till min förvåning kom det fler och fler, och när jag tittade upp och såg min avspegling i lidldörrarna upptäckte jag något roligt. Jag stod där med en stort flin på läpparna när det gick upp för mig att PRO-Tess var stående nästan först i en jättekö med pensionärer, tidigt en lördags morgon och väntade på att Lidl skulle öppna sina dörrar. En ny PRO-höjdpunkt för mig kanske? Sedan öppnades dörrarna och jag märkte att jag inte är en så rutinerad pensionär ändå, när jag helt plötsligt nästan blir nertrampad av en grupp människor, som i vanliga fall inte brukar se ut att kunna röra sig så snabbt. Min enda tanke var: "Oh my god, it's a stampede!!", och såg nog lite rolig ut när jag fnittrade lite för mig själv. De sprang till korgarna och rusade ner längs hyllorna. Jag funderade och funderade på vad som skulle kunna vara anledningen till denna hets, tills jag upptäckte att det visst var så att mer än jag var sugna på jordgubbar denna morgon.

Nu jädrar är jag igång med det här med bloggande! Kanske är det så att det är första dagen på länge som jag inte har stressat runt som en virrhöna.
Dagen har rullat på och det har varit soligt och regnigt om vartannat. Under en solperiod tog jag en promenad till, och gick nu förbi Ica och handlade lite inför morgondagens grillning och kvällens "moffamys". Lyckades visst med tvättbokningen och efter vissa funderingar över hur de gamla tvättmaskinerna egentligen fungerade fick jag äntligen lite tvätt tvättad. Lyckades dock att göra det jag bara har väntat på att göra sedan jag flyttade in i en lägenhet med en dörr som låser sig automatiskt när man stänger dörren, jag låste mig ute. Efter några sekunders panikkänslor kom jag på att Anna fått en av mina extranycklar och kunde pusta ut. Eftersom Anna bor bara strax nedanför här så var jag ganska snart inne i lägenheten igen. Nu kommer jag förhoppningsvis kolla extra många gånger så att jag verkligen har nycklarna med mig.

Jag som har varit lite anti all bröllopshysteri hamnade trots allt framför tvn när bröllopet visades. Jag satt t.o.m. och snyftade innan Victoria ens kom in i kyrkan. Men ja, är man tjej så är man.

Jag har även varit duktig och bakat två fullkornsdinkellimpor med färsk basilika, rosmarin och fetaost. Luktar så gott i lägenheten när det har varit bakning på gång.
Nu har jag just ätit lite tacos, tagit kvällens första glas rödvin och sitter och funderar på om jag ska ge mig på godispåsen.

1 kommentar:

  1. Så länge du inte står först i bolagskön på mångagmorgon är det väl OK...

    SvaraRadera